آماده تعامل با شهرداری بندرامام خمینی برای تسریع اجرای پروژه پل روگذر هستیم
به گزارش هفته نامه خورموسی ، سالهاست یکی از عمده مشکلات شهر بندر امام خمینی ، ترافیک بلوار آیت الله خامنه ای در حد فاصل گذر بین بازار آیت الله طالقانی(۷۰۰دستگاه) به بازار شهید صدوقی بوده و باتوجه به حجم ترافیک بالا عموما در این مکان اتفاقات ناگواری اعم از تصادف رخ داده و گاها منجر به مصدومیت و یا فوت شهروندان نیز شده است .
سال قبل با مشارکت شورای راهبردی شهرستان ماهشهر پروژه پل روگذر خودرویی و زیرگذر انسانی که ابتدا و انتهای آن حدودا ۳۰۰ متر ، ارتفاع ۳/۵ متر و باکس ۴ متری گذر نفر و دو لاین کندرو برای مسیرهای محلی و با هزینه تقریبی ۲۵میلیارد تومان تعریف و بعد از طی تشریفات قانونی پروسه مناقصه آن شکل گرفته و برای اجرا آماده شد .
این پروژه می بایست طی ۸ ماه به بهره برداری برسد که در شروع کار به بن بست عبور لوله آب شرب اصلی شهر بندرامام از محل اجرای پل روگذر برخورد کرده است .
با توجه به گزارش قبلی که دوعضو شورای شهر بندرامام خمینی پیرامون مشکلات بوجود آمده توضیحاتی دادند ، با عنایت به اهمیت موضوع مصاحبه ای با رییس آبفا بندرامام خمینی انجام شد .
چالش لوله آب شرب مانع از اجرای پروژه پل روگذر در بندرامام خمینی ره شد
حسین خواجوی رییس آبفا بندرامام خمینی در مصاحبه با خبرنگار هفته نامه خورموسی گفت : قطعا همه مستحضرید که مطالعات اولیه هرطرح و هر پروژه ای حتما باید توسط یک شرکت مشاور از ابتدا و به صورت پایه ای بررسی شود و در آن عوامل توپوگرافی ، اقلیمی ، آب و هوایی و اجتماعی را شناسایی و اطلاعات آن بررسی شود.
خواجوی در ادامه گفت : قبل از اجرای هر پروژه شهری که خصوصا نیاز به حفاری دارد ، جلسات هماهنگی ادارات مرتبط در بخشداری یا فرمانداری برگزار می شود و پس از معرفی پروژه از ادارات مذکور استعلام می شود .
رییس آبفا بندرامام گفت : حضور آبفا در این جلسات هماهنگی ، فقط برای اعلام آمادگی اداره آبفا است و اینکه ما برای تعامل و حل مشکلات احتمالی آماده هستیم و لکن قبل اجرای پروژه ، کارشناسان اداره آبفا در محل تعیین می کنند که تاسیسات آبفا کجاست و حریم آنها می بایست حفظ شود .
خواجوی عنوان کرد : شرکت مشاور شهرداری بندرامام در طرح پل روگذر می بایست ابتدا با اداراتی مثل زیرساخت ، مخابرات ، برق ، آبفا ، گاز و دیگر ادارات مرتبط اطلاعات لازم را چه با نشست و جلسه و چه با مکاتبه به دست آورده و در محاسبات پروژه لحاظ می نمود که به نظر می رسد این کار با نقص و یا ضعیف انجام شده است .
وی عنوان کرد : در تاریخ ۳۰ بهمن سال ۱۴۰۱ قبل از اجرای پروژه طی نامه ای از طرف اداره آبفا بندرامام خمینی در جواب استعلام شهرداری بندرامام اعلام شد در محل اجرای پروژه پل روگذر دو خط عبوری لوله آب و فاضلآب وجود دارد که با رعایت حریم قانونی این لوله ها بین ۶ تا ۸ متر انجام پروژه بلامانع است.
خواجوی گفت : این لوله ها که خط لوله اصلی آب شرب مردم بندرامام است ، حدودا ۳۰ الی ۴۰ سال قبل عملیات آن اجرایی شده که در آن زمان متاسفانه نقشه ها همراه با UTM نبود و این بحث فنی چندسالی است توسط اداره مسکن و شهرسازی الزام شده که نقشه های با UTM در سیستم ثبت شوند و نباید عنوان شود اداره آبفا فاقد نقشه UTM تاسیساتش در شهر بندرامام است .
خواجوی در ادامه عنوان کرد : با توجه به اینکه مکان لوله ها طبق نقشه های قدیمی مشخص نبود ، از شهرداری درخواست سونداژ ابتدا و انتهای مکان اجرای پروژه شد که پس از انجام سونداژ ، محل لوله ها مشخص گردید.
خواجوی در ادامه گفت : علی رغم همه موضوعات ، برای رفاه حال مردم بندرامام و با توجه به شرایط اضطراری بوجود آمده ، این اداره آمادگی آن را دارد برای تسریع در اجرای پروژه پل روگذر ، لوله های آب را جابجا کند و اگر خرید لوله های پلی اتیلن که توان تحمل ۱۶ بار را داشته باشند و نیز حفظ حریم خطوط لوله گاز و فیبرنوری انجام و شهرداری بندرامام بپذیرد در آینده اگر در محل عبور لوله ها شکستگی بوجود آمد اجازه حفاری داده شود ، می توان ظرف کمتر از یکماه مشکل را حل کرد و با اتصال خط لوله انحرافی در ابتدا و انتهای محل پروژه ، عملا لوله های زیر محل پل را از دسترس خارج و به اجرای سریعتر پروژه پل روگذر کمک کرد .
خواجوی در ادامه گفت : توضیحا این لوله های آب با توجه به حجم بالا می بایست در مسیری باشند که اگر شکستگی در آنها بوجود آمد ، در محلی باشند که قابلیت دسترسی به آنها وجود داشته باشد زیرا می توانند در کمتر از یکساعت پس از شکستگی ، زیر جاده را کاملا خالی کنند و حادثه آفرین شوند .
انتهای پیام/م