آیا نگرانی مردم بندرامام خمینی از تکرار تراژدی بندرعباس به جاست؟!

عضو شورای اسلامی شهر بندرامام خمینی نوشت : سانحه جانسوز و غیرقابل جبران انفجار در بندرشهید رجایی قطعا باعث تغییر نگاه به ایمنی و رعایت ملزومات جابجایی و نگهداری مواد خطرناک شیمیایی در بنادر و جدی گرفتن این مقوله خواهد شد اما آیا این اصول و استانداردهای ایمنی در دو منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی به خوبی رعایت می شود و مردم بندرامام می توانند نسبت به تکرار این تراژدی نگران باشند یا خیر؟!

به گزارش خبرخورموسی ؛ دکتر فرید قنواتی استاد دانشگاه و عضو شورای اسلامی شهر بندرامام خمینی در یادداشتی نوشت :

وجود دو منطقه ویژه باعظمت و بزرگ تجاری و پتروشیمی که یکی نقطه ثقل کالاهای اساسی و دیگری تولید وصادرات غیرنفتی در کنار مواد اولیه موردنیاز کشور هستند ، علاوه بر مزیت های آنها ، اما فاصله کمی که با شهرهای بندرامام خمینی و ماهشهر دارند، این نگرانی را در ذهن مردم تجلی می کند که آیا ایمنی این دومنطقه ویژه آنقدر کامل هست که حادثه بندرعباس در آنها تکرار نشود؟!

قطع یقین هرکسی می داند توسعه پایدار رمز پیشرفت کشور است ، اما دقت شود رمز توسعه پایدار در وهله اول رعایت اصول و استانداردهای ایمنی در محیط کار است که توجه به آن دروهله اول مستلزم نگاه ویژه مسئولان و الخصوص در سطح کلان به ملزومات و اصول ایمنی است تا تقید به اصول ایمنی به‌عنوان یک باور درونی در میان تمام سطوح سازمانی نهادینه شود.

اما آیا این اصول ایمنی در بندرامام خمینی و منطقه ویژه پتروشیمی به صورت تمام رعایت می شود و مردم شهرهای اطراف این دومنطقه ویژه با خیال کاملا آسوده نگران وقوع هیچ حادثه ای نباید باشند در حالی که فاصله بندرشهید رجایی با شهر بندرعباس بالای ۲۰ کیلومتر است ولی فاصله شهر بندرامام و ماهشهر با این دومنطقه ویژه زیر ۱۰ کیلومتر می باشد.

حادثه تلخ آتش سوزی پتروشیمی بوعلی در ۱۶ تیرماه ۱۳۹۵ که پس از سه روز این حریق اطفا شد ، انفجار واحد میترینگ پتروشیمی بندرامام در ۱۳ تیرماه ۱۳۹۱ و شهادت ۸ آتش نشان در این سانحه که پس از یک روز با تلاش ۱۲۰ آتش نشان اطفا شد و حوادث اینچنین که کم و بیش رسانه ای شده و قابل استناد است ، لزوم نگاه دقیقتر به مساله ایمنی را ملزم می کند.

از سوی دیگر فوت ۸ نفر فقط بر اثر سقوط از ارتفاع در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی در دوسال گذشته ، نشان می دهد نظارت بر حسن اجرای استانداردهای ایمنی به خوبی انجام نمی شود و نیاز است در این زمینه توجه بیشتری صورت گیرد.

باید اشاره کرد ، این دو هاب قدرتمند و بازوی ارزشمند کشور در زمان تحریم ، به عنوان مبادی ورودی و خروجی می بایست به امکانات پیشرفته در حوزه های کنترل ایمنی مجهز شوند و هزینه کردن در این مسیر برای کم کردن خطر حادثه در دنیای امروز که تغییرات فناوری ماهیت کار را دستخوش تحولات گسترده‌ای کرده به نوعی سرمایه گذاری است و به‌روز نگه داشتن نظام‌های ایمنی و انطباق با استانداردهای بین‌المللی بیش از هر زمان دیگری باید مورد اهمیت قرار گیرد.

لزوم آموزش های پیشگیرانه در حوزه مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط زیست در کلیه واحد های صنایع پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی، و اداره کل بنادر و دریانوردی با متدهای روز و تربیت نیروی انسانی متخصص در این زمینه و ارتقا سطح دانش کارکنان واحدهای HSE در صنایع وابسته خصوصا با توجه به انبوه انبارهای فله در بندرامام خمینی می تواند بعنوان بازوی پدافند غیرعامل از گزند این گونه حوادث امتناع ورزد.

با وجود ظرفیت های بزرگی که در این دومنطقه ویژه اقتصادی وجود دارد ، استقرار و راه اندازی یک واحد آتش نشانی هوایی ، واحد ویژه اطفا حریق متشکل از آتش نشان های خبره در منطقه و در کنار آنها آموزش مستمر، پایش دقیق ریسک‌ها، توسعه فرآیندهای پیشگیرانه و تأمین تجهیزات استاندارد از جمله اقداماتی است که می‌تواند علاوه بر کاهش حوادث ، حس امنیت مردم را بیش از پیش کند.

هرچند تلنگری نیز باید به شهرداری بندرامام زده شود ، زیرا آتش نشانی شهرداری بندرامام با وجود انبوه سازی های فراوان در شهر بندرامام مجهز به ماشین های آتش نشانی با بوم بلند نیست و برای خاموش کردن آتش در ارتفاع با مشکلات متعددی مواجه است و این نیز می بایست درنظر گرفته شود.

در ادامه به برخی حوادث مشابه بندرعباس می پردازیم :

انفجار بندر داکا، بنگلادش (۲۰۲۲)

تاریخ وقوع: ۴ ژوئن ۲۰۲۲

مکان: بندر چیتاگونگ، نزدیک داکا، بنگلادش

علت: انفجار در یک انبار کانتینری در نزدیکی بندر چیتاگونگ

پیامدها: حدود ۴۹ نفر کشته و بیش از ۳۰۰ نفر زخمی

انفجار بندر هالیفاکس، کانادا (۱۹۱۷)

تاریخ وقوع: ۶ دسامبر ۱۹۱۷

مکان: بندر هالیفاکس، نوا اسکوشیا، کانادا

علت: برخورد دو کشتی، یکی حامل مواد منفجره (کشتی مونت‌بلانک) و دیگری یک کشتی نروژی

پیامدها: حدود ۲,۰۰۰ نفر کشته و بیش از ۹,۰۰۰ نفر زخمی

انفجار بندر لس‌آنجلس (سان پدرو)، ایالات متحده (۱۹۷۶)

تاریخ وقوع: ۱۷ ژوئن ۱۹۷۶

مکان: بندر لس‌آنجلس، منطقه سان پدرو، کالیفرنیا، ایالات متحده

علت: انفجار کشتی باری Sansinena حامل نفت خام

پیامدها:۹ نفر کشته و بیش از ۵۰ نفر زخمی

انفجار بندر تیانجین، چین (۲۰۱۵)

تاریخ وقوع: ۱۲ اوت ۲۰۱۵

مکان: بندر تیانجین، چین

علت: انفجار مواد شیمیایی خطرناک، از جمله نیترات آمونیوم و نیترو سلولز

پیامدها:۱۷۳ نفر کشته و بیش از ۸۰۰ نفر زخمی

انفجار بندر بیروت، لبنان (۲۰۲۰)

تاریخ وقوع: ۴ اوت ۲۰۲۰

مکان: بندر بیروت، لبنان

علت: انفجار حدود ۲,۷۵۰ تن نیترات آمونیوم 

پیامدها:

بیش از ۲۰۰ نفر کشته و حدود ۷,۰۰۰ نفر زخمی شدند

 انفجار بندر تگزاس سیتی، ایالات متحده (۱۹۴۷)

تاریخ وقوع: ۱۶ آوریل ۱۹۴۷

مکان: بندر تگزاس سیتی، تگزاس، ایالات متحده

علت: انفجار یک کشتی حامل نیترات آمونیوم (کشتی گراندکمپ) 

پیامدها: بیش از ۵۸۰ نفر کشته و حدود ۵,۰۰۰ نفر زخمی

 

انتهای پیام/م

http://khormusa.ir/2992کپی شد! https://khabarkhoormousa.ir/2992/آیا-نگرانی-مردم-بندرامام-خمینی-از-تکرا/کپی شد!